הקשר בין צריכת נתרן ודלקת עור אטופית

במאמר שפורסם בירחון האגודה האמריקאית לרפואה בפרק העוסק בדרמטולוגיה מיוני 2024, שואלים המחברים האם נטילה מוגברת של נתרן קשורה בסיכון לפתחת דלקת עור אטופית (אסטמה של העור). מכיוון והקשר בין תזונה ודלקת עור אטופית לא ברור, בדקו המחברים את האפשרות למחלה אצל מטופלים הצורכים כמויות גבוהות של נתרן, תוך שימוש בסמנים ביולוגים בשתן, באוכלוסיות גדולות.

השתתפו במחקר 215,832 מבוגרים בין הגילים 37-73 שנים, ממאגר הבריאות הבריטי, שנבדקו על ערכי  הפרשת נתרן בשתן ב-24 שעות , בבדיקות שבוצעו בין התאריכים 31 מרס 2006 ל-1 באוקטובר 2010. הבדיקות נבדקו לפי קריטריונים של ערכי נתרן האופייניים לזכרים ולנבדקים נקבות, ערכים נוספים, בדיקות לחץ דם, ערכי מסת גוף, וכן ריכוז אשלגן בשתן, כמו גם נתרן וקריאטינין. הממצאים נבדקו בין 23 לפברואר 2022 ועד ל-20 במרס 2024.

אבחנת דלקת עור אטופית נעשתה על בסיס אבחנה ועל בסיס קודים המלווים טיפולים במחלה מתוך מאגרים רפואיים שונים. הממצאים נבדקו לפי גיל, מין, גזע ומוצא אתני של המטופלים, תוך הסתמכות על מבחן חסר של TOWSEND תוך שימוש במדדים הקשורים אליו.

במבחנים השתתפו בני גיל ממוצע של 56.52 שנים, 54.3% היו נקבות. הממצא הממוצע של הפרשת נתרן ב-24 שעות היה 3.01 גרם ליום, וכ-10% מהנבדקים (10,839) סבלו מדלקת עור אטופית. הבירור הסטטיסטי הדגים כי בחולים בדלקת עור אטופית הדגימו עליה של 1 גרם, הן בחולים חדשים והן בחולים מוכרים למחלה והן לחולים שמחלתם החמירה.

המחברים מסכמים שהגבלה בצריכת נתרן בדיאטה, היא יעילה במניעת סיכון לפתח או לגרום להחמרה של דלקת עור אטופית.

הקשר בין צריכת נתרן ודלקת עור אטופית